Theedoos

Theedoos

In de supermarkt wordt de schapruimte voor thee steeds groter. Het is blijkbaar een groei markt. Hoewel ik zelf dagelijks ongeveer 3 soorten thee drink, beschik ik wel over een theedoos met 10 tot 20 verschillende soorten thee.

Mijn cliënten en vrienden bied ik graag keus om een lekker kopje thee te kunnen drinken. Onlangs presenteerde ik de theedoos aan iemand en schoot er een metafoor door mijn hoofd.

Met mijn blik op de uitpuilende theedoos zei ik tegen haar dat haar hoofd waarschijnlijk net zo voelde als de theedoos er uit zag. Ze begon te lachen en bevestigde het beeld.
Het is grappig dat iemand dan meteen begrijpt dat als je meer rust in je hoofd en leven wilt, je eerst wat zakjes uit de doos moet halen. Dat schept ruimte voor nieuwe smaken.

Veranderingen in het leven wensen we het liefst zonder enige moeite  van onze kant. Je vraagt het universum om hulp. Of je visualiseert de gewenste situatie en wacht af terwijl je doorgaat met werken en leven zoals je altijd doet. Je raakt steeds meer vermoeid en krijgt steeds minder energie om dingen te doen. Zelfs voor dingen die je heel leuk vindt zoals bezig zijn met hobby’s lijken je geen tijd meer te hebben.

Het beeld van de theedoos raakt bewustwording aan dat je zelf de eerste stap dient te zetten als je minder druk en spanning in je leven wilt . Gooi er wat zakjes uit en vul de doos een tijdje niet bij. Na verloop van tijd zal de doos als het ware zelf vragen om nieuwe smaken. In  het zelfde tempo dat jij ook gaat voelen waar jij nou zin in hebt en welke smaak jou energie geeft. En dan voeg je deze smaak toe op de tijd.  En zo kan je blijven spelen.

Praatmoe!

Bij stress en burnout klachten wordt je meestal doorverwezen naar een psycholoog of coach. Samen met deze professional ga je, heel kort samenvat,  in kaart brengen waar de klachten vandaan komen, hoe je er mee om kan gaan en plan van aanpak voor de toekomst. Dat is natuurlijk een prima en helpende aanpak.

Eén van de symptomen bij stress en burnout is vermoeidheid. Heb je dan eigenlijk wel de energie om steeds maar weer de diepte in te gaan met jezelf? Je weet dat het belangrijk is, en bent gemotiveerd om aan je zelf te werken.  Maar zeg nou eens eerlijk:  Heb je er ook de energie voor of ben je gewoon te moe?

Het volgende advies is om te blijven bewegen. Dat is superbelangrijk omdat vermoeidheid minder wordt door bijvoorbeeld te wandelen. Je bent het hier vast mee eens maar als je eerlijk bent, is het lastig om jezelf opgestart te krijgen om te gaan bewegen.

Je voelt je geestelijk, lichamelijk en emotioneel uitgehold, uitgeput maar bent bewust dat praten en bewegen heilzaam zijn voor je herstel. Hoe kom je uit deze vicieuze cirkel?

Je lichaam wordt aangestuurd door hormonen. Bij langdurige stressklachten wordt het hormoonstelsel ontregeld. Dat heeft gevolgen voor de prikkeloverdracht  in de hersenen en zenuwbanen waardoor bijvoorbeeld vermoeidheid ervaren wordt. Het lichaam geeft eigenlijk aan dat er te sprake is van een tekort aan stofjes om al die stress te kunnen verwerken.

Is daar dan een oplossing voor? Jazeker. Je kunt je lichaam ondersteunen met voeding en soms ook supplementen dat gericht is om je organen te ondersteunen en te prikkelen.

Rineke Dijkinga is iemand die zich daar erg in verdiept heeft en mooie boeken met informatie over voeding en hormonen plus  recepten heeft geschreven. Dit boek kan ik je van harte aanraden.

In mijn coaching trajecten neem ik het stuk over hormonen altijd mee. Iemand die “leeg” is, zal eerst weer meer energie moeten krijgen om het cognitieve stuk aan te kunnen pakken.

Wil je een idee krijgen van een hormoon test? Ik werk o.a. met de Bravermantest. Op verzoek stuur ik je de digitale test persoonlijk toe. Na invullen krijg je gelijk de uitslag. Er zijn geen kosten aan verbonden.