6 oorzaken en 6 tips bij een “druk hoofd”

Iedereen begrijpt dat je drukte in het hoofd kan hebben als je een klus binnen een bepaalde tijd moet klaren of als je gaat verhuizen.

Wat nu als je drukte in je hoofd ervaart terwijl je het helemaal niet druk hebt? Drukte ervaren kan meerdere oorzaken hebben.

1. Verdrietige gebeurtenis
Het verlies van een geliefde partner of ouder, je kind of iemand die je zeer na staat uit je omgeving laat niet alleen verdriet om het verlies voelen maar activeert ook een continue stroom van gedachten hierover.

2. Verantwoordelijkheid
Er zijn heel wat situaties waarvoor je verantwoordelijkheid kunt of moet nemen. Bijvoorbeeld als ouder voor je kind, gemaakte afspraken, je werk of contracten. De verantwoordelijkheid kan zwaar wegen waardoor je er veel gedachten over hebt en daar niet meer in kunt ontspannen.

3. Perfectionisme
Perfectionisme is een kwaliteit die ons uitdaagt op het juiste moment los te laten.
Bij het schrijven van een boek of werken aan een sculptuur komt er een moment dat je moet besluiten dat het goed genoeg is. Als je dat lastig vindt, vraagt het uiteindelijk teveel energie en gaan gedachten in je hoofd malen over al die mogelijkheden die je nog niet uitgeprobeerd hebt.

4. Onmin met je partner
Ruzie met je partner activeert allerlei emoties als boosheid na teleurstelling etc. De ruzie en jouw reactie daarop, wordt keer op keer herhaald in je gedachten als een film die op replay staat.

5. Opvoeding
De manier waarop je groot gebracht bent, kan van invloed zijn op de aard van je gedachten. Zeker op de momenten dat je je bewust wordt van ouderlijk gedrag dat nog invloed op jou heeft. Het lijkt dan of je wordt terug gezogen naar het oude bekende. Je blijft maar denken aan wat je eigenlijk wilt veranderen en waarom dat zo lastig is of niet lukt.

6. Vasthouden aan dingen die je kent (conditionering)
Aangeleerde vaardigheden zijn vaak lastig te veranderen. In je werk zou je daardoor als minder flexibel ervaren kunnen worden. Het veranderen van vaardigheden kan veel energie kosten omdat je relatief veel tijd besteedt aan het overdenken hoe je het best te werk kunt gaan. Iedere keer weer loop je de weg van hoe je het altijd gedaan hebt en vraag je je af hoe je het op een andere manier zou kunnen doen. Deze afwegingen en twijfels overbelasten de geest.

Hoe kun je al die overuren die het hoofd maakt, laten stoppen en meer ontspannen leven?

1. Voldoende ontspanning tussen de bezigheden.
2. Veranderingen in je leven accepteren.
3. Weerstand die je voelt eerlijk durven benoemen.
4. Meer aandacht aan het welzijn van je lichaam schenken. Bijvoorbeeld lichaamsbeweging en voeding.
5. Meer aandacht voor het welzijn van je geest. Bijvoorbeeld ontspannende lichaamsbeweging, meditatie, mindfulness of massage.
6. Emoties aanwezig laten zijn en niet wegstoppen.

Is het altijd druk in jouw hoofd en zou je graag een betere balans tussen hoofd en gevoel willen ervaren? Vele mensen heb ik al kunnen helpen om meer ontspannen door het leven te gaan en werk en privé beter afgestemd te krijgen door meer contact te maken met je gevoel. Maak een afspraak als jij daar ook behoefte aan hebt. Dan maken we een vrijblijvende afspraak om te kijken hoe jij je hoofd en hart beter op elkaar afgestemd kunt krijgen.

2 gedachten over “6 oorzaken en 6 tips bij een “druk hoofd”

  1. Mooie, duidelijk en overzichtelijke site, Angela.
    Proficiat met deze nieuwe opzet en jouw nieuwe concept.
    Heel veel succes.
    Ik heb je leren kennen als een bijzonder bekwame en empatisch therapeut.

Een reactie plaatsen