Burnout en stress

Burn-out ontstaat na een langere periode van stress en vermoeidheid. Mensen met een burn-out ervaren vaak een specifiek moment dat ze zowel lichamelijk als geestelijk niet meer vóór of achteruit kunnen. Vaak is dat het moment dat onderkend wordt dat er hulp nodig is.

De oorzaken van een burn-out kunnen zeer divers zijn. Denk aan sociale problemen of werkomgeving. Het ervaren van druk of problemen kan de mate van draagkracht en verwerking beïnvloeden waardoor een burn-out kan ontstaan als deze situatie langdurig aanhoudt.

Burn-out of stress klachten kun je via de volgende link testen:  https://www.123test.nl/burnout/

Aanpak van Burn-out
Het intakegesprek geeft duidelijkheid over je huidige situatie. Wat zijn je mentale en fysieke klachten en wat betekent het hebben van deze klachten voor jou.
We onderzoeken of de burn-out werk gerelateerd is of dat er wellicht meer speelt.
Het doel van het traject is om je beter verbinden met de eigen kern en van daaruit met de buitenwereld op een duurzame manier. Het effect daarvan is dat je beter grenzen kunt stellen aan situaties die veel energie van je vragen en betere keuzes kunt maken voor zaken die je gelukkig maken.

Inclusief het intake gesprek bestaat het traject uit 10 sessies van 1,5 uur.
De sessies bestaan uit gesprekken, oefeningen, opdrachten, mindfulness, ademhaling, visualisaties, focus en meer.

Maatwerk
Naar aanleiding van het intakegesprek wordt een persoonlijk begeleidingsplan gemaakt. Zo wordt het traject geheel op jouw situatie afgestemd.
We gaan samen ziekmakende patronen definiëren zodat er zich bij jou een transformatie naar een vitale geestelijke en fysieke situatie kan ontwikkelen. De focus ligt daarna op energie herstel en energie opbouw. Tijdens de sessies is er aandacht voor de fysieke kant van burn-out en krijg je lifestyle adviezen. Aan de orde komen bijvoorbeeld:

Fysieke ondersteuning:
Oefeningen
Klachten bespreken
Energieverhogende suppletie
Bloedonderzoek
Massage

Lifestyle adviezen:
Voeding
Ademhaling
Beweging
Luisteren naar je lichaam
Visualisatie

 

6 oorzaken en 6 tips bij een “druk hoofd”

Iedereen begrijpt dat je drukte in het hoofd kan hebben als je een klus binnen een bepaalde tijd moet klaren of als je gaat verhuizen.

Wat nu als je drukte in je hoofd ervaart terwijl je het helemaal niet druk hebt? Drukte ervaren kan meerdere oorzaken hebben.

1. Verdrietige gebeurtenis
Het verlies van een geliefde partner of ouder, je kind of iemand die je zeer na staat uit je omgeving laat niet alleen verdriet om het verlies voelen maar activeert ook een continue stroom van gedachten hierover.

2. Verantwoordelijkheid
Er zijn heel wat situaties waarvoor je verantwoordelijkheid kunt of moet nemen. Bijvoorbeeld als ouder voor je kind, gemaakte afspraken, je werk of contracten. De verantwoordelijkheid kan zwaar wegen waardoor je er veel gedachten over hebt en daar niet meer in kunt ontspannen.

3. Perfectionisme
Perfectionisme is een kwaliteit die ons uitdaagt op het juiste moment los te laten.
Bij het schrijven van een boek of werken aan een sculptuur komt er een moment dat je moet besluiten dat het goed genoeg is. Als je dat lastig vindt, vraagt het uiteindelijk teveel energie en gaan gedachten in je hoofd malen over al die mogelijkheden die je nog niet uitgeprobeerd hebt.

4. Onmin met je partner
Ruzie met je partner activeert allerlei emoties als boosheid na teleurstelling etc. De ruzie en jouw reactie daarop, wordt keer op keer herhaald in je gedachten als een film die op replay staat.

5. Opvoeding
De manier waarop je groot gebracht bent, kan van invloed zijn op de aard van je gedachten. Zeker op de momenten dat je je bewust wordt van ouderlijk gedrag dat nog invloed op jou heeft. Het lijkt dan of je wordt terug gezogen naar het oude bekende. Je blijft maar denken aan wat je eigenlijk wilt veranderen en waarom dat zo lastig is of niet lukt.

6. Vasthouden aan dingen die je kent (conditionering)
Aangeleerde vaardigheden zijn vaak lastig te veranderen. In je werk zou je daardoor als minder flexibel ervaren kunnen worden. Het veranderen van vaardigheden kan veel energie kosten omdat je relatief veel tijd besteedt aan het overdenken hoe je het best te werk kunt gaan. Iedere keer weer loop je de weg van hoe je het altijd gedaan hebt en vraag je je af hoe je het op een andere manier zou kunnen doen. Deze afwegingen en twijfels overbelasten de geest.

Hoe kun je al die overuren die het hoofd maakt, laten stoppen en meer ontspannen leven?

1. Voldoende ontspanning tussen de bezigheden.
2. Veranderingen in je leven accepteren.
3. Weerstand die je voelt eerlijk durven benoemen.
4. Meer aandacht aan het welzijn van je lichaam schenken. Bijvoorbeeld lichaamsbeweging en voeding.
5. Meer aandacht voor het welzijn van je geest. Bijvoorbeeld ontspannende lichaamsbeweging, meditatie, mindfulness of massage.
6. Emoties aanwezig laten zijn en niet wegstoppen.

Is het altijd druk in jouw hoofd en zou je graag een betere balans tussen hoofd en gevoel willen ervaren? Vele mensen heb ik al kunnen helpen om meer ontspannen door het leven te gaan en werk en privé beter afgestemd te krijgen door meer contact te maken met je gevoel. Maak een afspraak als jij daar ook behoefte aan hebt. Dan maken we een vrijblijvende afspraak om te kijken hoe jij je hoofd en hart beter op elkaar afgestemd kunt krijgen.

Ik heb het gevoel dat ik de kinderen tekort doe

Het verhaal van Rita.

Voor de klas staan, was destijds een bewuste keuze voor mij. Na al die jaren vind ik het vak nog steeds geweldig. Mijn motivatie om kinderen les te geven is behoorlijk sterk.
De lesmethodes veranderden zo nu en dan en daar ging ik flexibel mee om. Vernieuwingen houden me alert en waar het in de basis om gaat, kennis doorgeven, blijft uiteraard hetzelfde.

Er gebeurde nog iets anders. De organisatie binnen en rondom scholen begon te veranderen. Scholen werden meer bedrijfsmatig opgezet, en ook dat had zo zijn voordelen. Jarenlang heb ik een vaste klas had gehad. Nu nodigde het nieuwe systeem mij uit meer deel uit te maken van een team en werd ik ook inzetbaar in andere klassen. Onverwacht bleek ik over meer competenties bleek te beschikken dan ik van mezelf wist. Achteraf gezien was dit zeker een positieve persoonlijke ontwikkeling.
Overzicht op de lesstof, leerlingen, leerkrachten, organisatie werd verkregen door het bijhouden en invullen van overzichten en volgsystemen. Op deze wijze werd evaluatie van processen en projecten mogelijk en kreeg de school meer structuur.
Veel administratie bijhouden, hoorde eerlijk gezegd niet zo bij mijn keuze voor het onderwijs. Het is natuurlijk noodzakelijk om de vorderingen van de leerlingen goed in kaart te brengen. Op enig moment kreeg ik het gevoel dat ik steeds minder tijd voor mijn lessen had. Ik probeerde het beste van mezelf te geven en het doet pijn als je onvoldoende tijd ervaart om bepaalde kinderen beter op weg te helpen en die je, mede daardoor, tussen wal en schip ziet zakken. Ik weet dat ik niet te kort schiet, maar toch voelt dat wel zo. Hoe kon het gebeuren dat “het systeem” de menselijke benadering verdrongen heeft en administratie en registratie hoger waardeert.
Ik heb gezien dat leerkrachten dit vaak ervaren als persoonlijk kwetsende en energie zuigende omstandigheden en op termijn kan dit leiden tot ontevredenheid over je werksituatie tot lichamelijke klachten zoals stress of burn-out.

Moet ik dan maar stoppen met mijn werk in het onderwijs?

Mijn reactie op het verhaal van Rita:
Passie en je persoonlijk verlangen zijn het uitgangspunt om je opnieuw te oriënteren op je werk als leerkracht. De omstandigheden kun je niet veranderen. Wel hoe jij er mee omgaat. Door anders in je werk te gaan staan, kan je de motivatie weer vinden om vanuit passie je met je werk te verbinden.

Het traject “Terug naar passie in je werk” helpt jou daarbij. Het is een coaching en training traject van 8 sessies. Klik hier voor meer informatie.